O Ringen - Folksam Startklar försäkring (svenska och utländska deltagare)
Man fyller i sina uppgifter precis som vanligt, däremot så blir så klart personnumret ofullständigt. I och med att det inte finns ett svenskt personnummer så läggs personen upp i Folksams system med ett ”fejkat personnummer”. Det är alltså en kund bild med namn och adress precis som vanligt, men de kan inte hitta personen och försäkringen lika enkelt som en svensk där de har ett personnummer att söka på. Försäkringen läggs upp som en variant som Folksam kallar för korttids försäkring. Med korttids försäkring menas i det här fallet att det inte går ut något försäkringsbrev till kunden och inte heller någon faktura när med erbjudande om att förlänga försäkringen när förfallodagen närmar sig. Men försäkringen gäller precis på samma sätt som för en person med svenskt personnummer och försäkringen gäller också ett år från tecknandet precis som för alla andra.
Folksams skadereglerare får söka personen via namn och ibland i kombination med adress för att hitta försäkringen. Så någon gång kanske det händer att man inte hittar kunden eller inte tänker på att det är någon som inte har uppgett fullständigt personnummer (det kan ju inträffa att en svensk kund inte heller skriver ut sitt fullständiga personnummer, då blir det samma hantering som för utländska deltagare). Blir det något strul att en kund hör av sig till er med uppgiften att vi inte hittat personen, så kan de kontakta Folksam direkt..
En sak som är lite struligare med personer som inte är bosatta i Sverige är utbetalningen av ev ersättning. Det är en ganska trög hantering för Folksams skadereglerare som måste begära in information från kunderna om deras IBAN-nummer och SWIFT/BIC innan de kan göra en utbetalning i ärendet. Detta får inte begäras in via mejl utan kunden måste ringa eller skicka brev.
..Detta kan vara bra att ni känner till så kan man förbereda kunden lite på det när ni hänvisar till Folksam.